Compass Pools te zien op de Horecava 2017

06 Jan 2017 - 11:30

In het ontwerp voor de hotellounge heeft Stan de Haas, Compass Pools meegenomen in het verhaal. Hieronder een uitgebreide uitleg van zijn visie.

Storytelling en beleving op de hotelkamer

Op Horecava 2017 is er weer meer aandacht voor de hotellerie. Op de Hotel Lounge richt belevingsarchitect Stan de Haas samen met zes partners een hotelkamer van vijf bij zes meter in, waar de zintuigen van de bezoekers optimaal geprikkeld worden. Storytelling en wow-effecten moeten de beleving overbrengen. 

 


WAT IS BELEVINGSARCHITECTUUR?

,,Dat is de artistieke vertaling van de zintuiglijke beleving. Voor de optimale beleving van gasten in horeca, wellness & leisure dienen alle zintuigen te worden geprikkeld. Door middel van zien (met licht en 3D-projectie), horen (geluid, muziek, effecten), de temperatuur (warmte), ruiken (geur), voelen (beweging) en proeven (smaak). Het is een combinatie van storytelling en wow-effecten bij bezoekers. We doen dat aan de hand van o.a. thematisering en gecontroleerde beleving. Beleving begint vaak al bij het interieurdesign van een hotel, restaurant, wellness- of leisurecentrum.’’


KUN JE ENKELE VOORBEELDEN VAN BELEVINGSARCHITECTUUR NOEMEN?

,,Beachroom: een strandkamer met een 360 graden panoramafoto, waarbij de gast, liggend op een strandbed  een zonervaring ondergaat, compleet met het geluid van de zee, de geur van zonnebrandcrème, een briesje en een zonsondergang. Dit concept is o.a. toegepast bij Corendon Vitality Hotel in Amsterdam en Hotel Van der Valk in Nijmegen.

 

De eerste Scandinavisch conceptstore in Nederland: een boekenwinkel met een Scandinavisch karakter en uitstraling. Naast de verkoop van boeken zijn er ook aanverwante producten uit Scandinavië te koop, worden er regelmatig voordrachten gehouden en is er een koffiecorner. De ruimte en rust die de winkel uitstraalt, is volledig toe te schrijven aan de zintuiglijke beleving die men ervaart. Boekhandel De Omslag in Rosmalen is zo ingericht.

 

Gecontroleerde beleving in de horeca: Hierbij is de ondernemer niet meer afhankelijk van degene die achter de bar staat, óf er muziek aan staat, hoe hard en welk genre gedraaid wordt. Dat geldt feitelijk ook voor de verlichting. Diverse scènes zijn te bedenken, waarbij een dagdeel voor een bepaalde doelgroep wordt geprogrammeerd. Zo’n scène zit letterlijk achter een knop en zo kan er voor iedere doelgroep, moment van de dag of seizoen de ideale setting worden gecreëerd middels licht, kleur, geur en geluid. Doordat de thema’s op afstand kunnen worden geoptimaliseerd, is deze horecagelegenheid of hotelreceptie altijd actueel. Dit concept is o.a. toegepast bij Sport- en Evenementencomplex Merwestein in Nieuwegein.’’


WAT ZIJN DE TRENDS OP DIT GEBIED VOOR HOTELS?

,,De trends voor de komende jaren in hotels staan in het teken van kwaliteit en hospitality. De kwaliteit met name in ontspanning, zowel actief als passief. Naast een goede kwaliteit bed is de zogenaamde Quiet Room erg in trek: 100% stilte op de kamer. Vitality (vitaliteit) is het toverwoord waar bezoekers veel waarde aan hechten. Dan hebben we het naast slapen ook over eten, drinken, bewegen en ontspannen. Selfness (de individuele beleving) in de vorm van gethematiseerde belevingsruimtes wordt populairder dan de traditionele natte wellness binnen de hotels.’’


WAT ZIEN DE BEZOEKERS HIERVAN OP DE HORECAVA?

,,We richten een ‘stille’ hotelkamer in met mooi design en de juiste akoestische producten, zoals kunst aan de wand of een groene wand met beplanting. De kamer wordt uitgevoerd met een 360 graden superpanorama die feitelijk uit honderden foto’s bestaat. De scherpte is verbluffend! De geurbeleving, verlichting, muziek en geluiden zijn geheel afgestemd op het thema van de visual. De kamer staat in het teken van de kwaliteit van ontspanning en selfness. Ook de stand zelf staat in het teken van ontspanning dankzij de aanwezigheid van een bar, loungedek en een plunge pool. Dit is geen zwembad, maar een klein buitenbad waar je kunt afkoelen na een warme dag. De plunge pool is de nieuwste hit, overgewaaid uit Australië.

De partners die de Hotel Lounge inrichten zijn Mood Media (beeld en geluid), FFETCH (interieurs van hotelkamers), Brouwers Bedding (hotelbedden), Quiet Room (geluiddichte hotelkamers), Compass Pools (zwembaden) en Stan de Haas - Belevingsarchitectuur & Fotografie.’’

WAAR KUNNEN WE DIE PROJECTEN NOG MEER VINDEN?

,,Mijn bedrijf Stan de Haas zit in de showroom van The Art of Living Well, gevestigd op bedrijventerrein De Brand in ’s-Hertogenbosch. Creating Together is het motto. Samen met een 15-tal partnerbedrijven creëren we hier gezamenlijk verrassende concepten in een inspirerende omgeving. Bezoekers vinden hier alles op het gebied van lifestyle en wellness. De bovenste etage is ingericht als evenementenlocatie. Deze is ook te gebruiken voor meetings & events. Er zijn diverse vergaderzalen, een grote presentatieruimte, een luxe lounge met open keuken en een imposant dakterras met zwembad en jacuzzi. Alle ruimtes bieden uiteenlopende mogelijkheden en zijn luxe ingericht in het teken van belevingsarchitectuur.’’